Zpráva o udržitelnosti: Co to je a k čemu slouží
Stále více firem se již pravidelně věnuje tzv. nefinančnímu reportingu. Proč vlastně? O co se jedná?
Stále častěji se ve firmách objevuje pozice manažera/manažerky udržitelnosti neboli sustainability managera. Jaká by měla být jeho náplň práce, přínosy, odpovědnosti a zapojení do struktury firmy? Proč mají spolupracovat s kolegy z jiných oddělení? A co je hlavním bodem této spolupráce?
Ve zkratce lze říct, že manažer udržitelnosti se stará o to, aby se firma stávala udržitelnější. Zajišťuje tak každoroční proces vyhodnocení dopadů firmy, vytváření a implementace strategie a zpracování nefinančního reportu.
Ale pozor! V žádném případě to neznamená, že za sebou v lednu zavře dveře, přes rok vše zařídí a firma se může v prosinci chlubit o kolik je udržitelnější. Naprosto klíčová je zde spolupráce s ostatními odděleními a manažer udržitelnosti je především facilitátor, trochu také analytik a až potom kreativec.
Aby se firma stala udržitelnější, je potřeba zabývat se tím, co se děje v dodavatelském řetězci, ve výrobě, v marketingu apod. Všichni, koho se to týká, se tak musí podílet na plánování strategie. Vyjadřují, jaká mají očekávání od budoucnosti, navrhují zlepšováky, diskutují o dopadech apod. Manažer tyto podněty porovná s analýzou dopadů firmy a očekáváním vedení. Na základě toho následně vytvoří strategii udržitelnosti. Na implementaci strategie se následně opět podílejí i kolegové (a kdo by také chtěl plnit strategii od stolu, na které se nepodílel?)
Často slyšíme, že manažer udržitelnosti se stal pro své kolegy postrachem, protože stále navrhuje nějaká nepraktická opatření a požaduje spoustu dat. Přitom je to naopak. Manažer udržitelnosti může být pro své kolegy spásou. Jak? Například:
Mezi odpovědnosti manažera udržitelnosti spadá:
Za co však neodpovídá? V žádném případě nemůže mít odpovědnost za to, že se skutečně dosáhne cílů udržitelnosti. Udržitelnost je téma prolínající se napříč celou firmou a někdy je potřeba udělat strategická rozhodnutí. Primární odpovědnost za úspěšnost v dosahování udržitelnosti firmy by tak měl mít člen vyššího vedení, člověk, který je kompetentní případné změny s managementem vyjednat. U lídrů udržitelnosti jako Patagonia, nebo Ikea má tuto odpovědnost přímo CEO.
Manažer udržitelnosti je tedy v kontaktu s většinou dalších oddělení a společně s nimi hledá cesty pro zlepšení. To je samozřejmě spousta práce. V některých případech tak má k sobě manažer udržitelnosti celý tým, jehož členové se specializují na jednotlivé segmenty firmy.
Jindy je manažer sám a v každém oddělení má svého „ambasadora“, osobu pověřenou ke spolupráci. Náš manažer tak získává i unikátní vhled do problematiky a kritickou zpětnou vazbu.
Je běžné, že udržitelnost má na starosti i jiné oddělení. Často se jedná o marketing nebo HR. To je samozřejmě možné, ale nesmí se zapomínat, že udržitelnost je především strategická záležitost.
Domluvte si s námi konzultaci nebo workshop. Rádi Vás nebo Vaše kolegy také
zaškolíme v rámci naší nabídky ESG vzdělávání.
Stále více firem se již pravidelně věnuje tzv. nefinančnímu reportingu. Proč vlastně? O co se jedná?
Mladý talentovaný kandidát hledá skutečně udržitelnou firmu, která nemaluje své inzeráty práce na růžovo či zeleno, ale která si je vědoma odpovědnosti za budoucí svět, a podle této filozofie žije a…
Projekt na vzdělávání manažerů v oblasti udržitelnosti přešel do další fáze. Společnost Fair Venture, která je v Česku jeho garantem, zahajuje certifikovaný kurz pro manažery udržitelnosti…